Dieptepunt bezoek binnensteden

Dinsdag 27 oktober 2020

Dramatische ontwikkelingen naar aanleiding van het angstbeleid van de overheid: volgens Inretail zijn er in de herfstvakantie bijna 50% minder bezoekers geweest in de Nederlandse binnensteden ten opzichte van vorig jaar.
Dieptepunt bezoek binnensteden

Foto: Interieurjournaal maart

Het aantal bezoekers dat in de herfstvakantieweek (19-25 oktober) in de Amsterdamse binnenstad werd genoteerd, daalde met maar liefst 73% vergeleken met vorig jaar. Van de dertien door Inretail gemonitorde Nederlandse steden vielen er tien meer dan 40% terug, de gemiddelde daling in bezoekers was 49%.

De maatregelen tegen de coronaverspreiding hebben een enorm effect op de binnensteden, de omzetontwikkeling verliep vorige week dramatisch. Volgens Inretail leverde Amsterdam 64% van de omzet in, Groningen 58% en Utrecht 54%.

De ministeries van Economische Zaken en Justitie & Veiligheid zijn tevreden over de maatregelen die de retail neemt om de pandemie te helpen bestrijden. Ook voor de komende feestdagenperiode is het immers noodzaak dat consumenten op een veilige manier kunnen blijven kopen en van groot maatschappelijke belang om winkels zoveel mogelijk open te houden.

Daarvoor zijn er aangescherpte veiligheidsrichtlijnen voor ondernemers opgesteld en voor veilige winkelgebieden. Vreemd genoeg wordt er hierbij nog altijd niets vermeld over het belang van ventilatie. Maar naast de bekende 1,5 meter afstand geldt nu bijvoorbeeld opnieuw één klant per tien vierkante meter, een streng deurbeleid en zijn er afspraken gemaakt wie het voortouw neemt om coronamaatregelen in te voeren in de openbare ruimte van een winkelgebied.

Gelukkig worden mondkapjes niet verplicht. Terecht want het is bekend dat deze niets toevoegen in het tegengaan van de verspreiding van het virus, ondanks dat de overheid dat in sommige gevallen toch als oplossing presenteert. Twee maanden terug bleek zo'n mondkapjesplicht - op eigen houtje ingesteld door de burgemeesters - in delen van Amsterdam en Rotterdam ook al funest te zijn geweest voor de omzet.

Inretail is gestart met een communicatiecampagne #veiligwinkelen en stimuleert ondernemers lokaal te overleggen over ruimere openingstijden en adviseert consumenten in daluren aankopen te doen. Dat helpt bij het spreiden van bezoekers.



Links

www.inretail.nl

Tags

Nieuws, interieur, inrichting, woon, wonen, woning, residentieel, non-food, retail, detailhandel, brancheorganisatie, belangenbehartiger, cbw, mitex, in retail, inretail, winkel, shop, webwinkel, webshop, online, organisatie, belang, vereniging, corona, #inretail, #veiligwinkelen, #kiesretail

Gerelateerd nieuws
Flinders gaat verder als Connox
De merknaam Flinders verdwijnt op termijn uit de markt. De Nederlandse online woonwinkel draagt de exploitatie van zijn webshop over aan zusterbedrijf Connox en wordt onderdeel van een Europees merk.
lees verder
Circulair collectief voor kantoren
Negen bedrijven hebben zich verenigd in Captains of the New Industry. Het nieuwe collectief wil opdrachtgevers, architecten en ontwerpers eenvoudiger toegang bieden tot circulaire oplossingen voor kantoorinrichting.
lees verder
 
Consument in juni 2026 nog erg negatief
lees verder
Behoud personeelskorting
Diverse brancheorganisaties pleiten bij de Nederlandse regering om de regeling voor personeelskorting niet te schrappen.
lees verder
Interieurprofessionaldag tweejaarlijks
De Interieurprofessionaldag krijgt vanaf 2027 een nieuwe opzet. De jaarlijkse frequentie wordt verlaagd naar een tweejaarlijks evenement met meer ruimte voor beleving en verdieping.
lees verder

Ontvang het allerlaatste interieurnieuws dagelijks in uw mailbox!

Vul uw e-mailadres in en ontvang dagelijks het allerlaatste interieurnieuws van uw voorkeuren.

aanmelden
Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten ontleend worden